Ei tarvitse olla edes nk. ”huippuosaaja” havaitakseen, että Porvoo on Helsingin nukkumalähiö. Työpaikkoja ei ole, ja siksi Porvoossa onkin lähdettävä siitä, että jos veronmaksajat halutaan pitää Porvoossa, tällöin on myönnettävä että työpaikkojen puuttuessa, säännöllistä työmatkasukkulointia pääkaupunkiseudulle mutta myös Lahteen on helpotettava. YTV:hen liittymistä on harkittava ja luotava työmatkalaisen kukkarolle soveltuvia sarjalippuja, Helsinkiin menevää junaa ja eläkettä odoteltaessa.
Porvoon sisäisessäkin julkisessa liikenteessä olisi työtä, kuten myös kevyessä liikenteessä. Kannatamme täydestä sydämestämme Torolf Bergströmin aloitetta pyörätiestä Eestinmäestä Sköldvikiin; samantien sitä pitäisi jatkaa Söderkullaan, kuten tällä palstalla on esitetty.
Myös Porvoon liikenteen tariffit pitää järkeistää; ei ole kohtuullista, että samalla linjalla numero 5 joutuu ostamaan kaksi lippua matkatessaan Gammelbackasta Kerkkooseen. Liityntäparkkipaikkoja tarvitaan myös lisää; siksi tervehdimmekin ilolla Treksilään tulevaa liityntäpysäköintialuetta.
Jos asiointi TE-toimistossa sattuisi vähän venähtämään, viimeiset linjat keskustaan lähtevät neljältä. Aamun seuraavaa bussivuoroa odotellessa voi käydä aika pitkäksi. Puhumattakaan esimerkiksi autottomista askolalaisista - jos sellaisia on - joille asioinnista TE-toimistossa (jonka sivumennen sanoen pitäisi palvella Porvooseen haikaltavia aloittavia pienyrittäjiäkin) tulee ostettavaksi neljä matkalippua. Jotta TE-toimisto voisi palvella lähitulevaisuudessa mitä ilmeisimmin kuntauudistuksien myötä laajenevan Porvoon asukkaita, sille tuleekin välittömästi osoittaa tilat Porvoon keskustasta. Ihan yhtä hyvin sen voisi lakkauttaa Kuninkaanportista ja siirtyä Helsingin työkkärin asiakkaiksi.
Michael Perukangas
Tatu Chanth
porvoolaisia vihreitä
Kirjoitus on julkaistu Uusimaassa 17.8.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti